Zdalnie sterowane samoloty i helikoptery przeszły ogromny rozwój w ciągu ostatnich kilku lat i obecnie na rynku można znaleźć niemal każdy wyobrażalny model
Podczas gdy kilka lat temu mogliśmy tylko marzyć o tym, że kiedykolwiek będziemy mogli sterować zdalnie sterowanym samolotem lub helikopterem, dziś trudno jest wybrać ten, który najbardziej nam się podoba z ogromnej oferty. Ten gwałtowny rozwój zawdzięczamy głównie nowoczesnej elektronice i wynalezieniu systemu koaksjalnego w helikopterach.
Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że sterowanie statkiem powietrznym jest znacznie bardziej skomplikowane i złożone niż pojazdem naziemnym. Nie jest inaczej w przypadku modeli, ponieważ zmniejszone maszyny latają dokładnie na tej samej zasadzie co prawdziwe. Sterowanie tymi systemami wymaga wielu kanałów na naszym pilocie zdalnego sterowania.
Największym postępem było wynalezienie tzw. systemu koaksjalnego (podwójnego wirnika), co w skrócie oznacza, że skomplikowaną mechanikę wirnika helikopterów zastąpiono dwoma wirnikami. Oznacza to, że podczas gdy w prawdziwym helikopterze tylny wirnik zapobiega obrotowi wokół osi, w systemie koaksjalnym robią to łopaty obracające się w przeciwnych kierunkach. Jest to ważne, ponieważ modele stały się znacznie łatwiejsze do sterowania, a jednocześnie znacznie tańsze w produkcji.
Ponadto produkcja zaawansowanej mikroelektroniki stała się prostsza i bardziej opłacalna na nowoczesnych liniach produkcyjnych, więc to, co jeszcze kilka lat temu uważano za luksus, dziś jest już standardem w większości systemów sterowania helikopterów.
Właściwości lotne helikopterów jednowirnikowych są całkowicie zgodne z właściwościami prawdziwych maszyn, co wymaga większego doświadczenia ze względu na bardziej skomplikowane sterowanie. Podczas gdy helikoptery koaksjalne są znacznie bardziej wrażliwe na ruchy powietrza, helikoptery jednowirnikowe pozostają stabilne nawet w gorszych warunkach pogodowych, choć ich sterowanie jest bardziej złożone.
Innym istotnym wynalazkiem była technologia bezzakłóceniowa 2,4 GHz, która gwarantuje, że podczas zabawy nic nie zakłóci sterowania i nie stracimy kontroli nad naszym urządzeniem. Warto również wspomnieć o akumulatorach litowo-polimerowych, które mają korzystny wpływ na czas lotu. Obecnie większość maszyn jest wyposażona w te technologie.
Sterowanie naszym helikopterem lub samolotem wymaga znacznie większej uwagi i praktyki niż pojazdami naziemnymi, ponieważ z powodu większej prędkości i wysokości nie zawsze mamy możliwość skorygowania błędnego manewru. Ważne jest, aby przed lotem dokładnie zapoznać się z instrukcją obsługi nowego urządzenia i po raz pierwszy latać modelem w miejscu, gdzie nie ma ryzyka kolizji. Istnieją maszyny, które można bezpiecznie używać na zewnątrz, ale zawsze należy zwracać uwagę na pogodę, ponieważ wpływa ona na właściwości lotne naszego helikoptera lub samolotu tak samo jak w przypadku prawdziwych maszyn.
W ofercie producentów Jamara i Carrera znajdziemy szeroką gamę zdalnie sterowanych samolotów i helikopterów, które zaspokoją potrzeby zarówno początkujących, jak i zaawansowanych użytkowników.